Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 april 2023

2004 Françoise Bedel L’Âme de la Terre

(80 % pinot meunier, 10 % chardonnay, 10 % pinot noir)

 

26 augusti 2022 (hemma)

 


 

Årgångschampagnen L’Âme de la Terre från Françoise Bedel är allt som oftast ett mycket säkert kort och den imponerar även i den här årgången. Det här är en fantastisk champagne i en bra fas! Den håller ihop bra över två dagar.

 

Den här flaskan blev degorgerad i september 2013. Jag köpte den vid ett besök hos Bedel i oktober 2014. Aktuell årgång idag är 2010.

 

Doft: Utvecklad och oxiderad doft med inslag av nötter, röda äpplen, honung, hav, citron, svamp och lakrits. Dag två tydliga toner av rancio.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr smak med härlig koncentration. Mogna äpplen, citron, lite gräddkola och en aning svamp. En mycket hög syra balanseras väl av den tunga frukten. Lång eftersmak med inslag av äppelskrutt.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 

Mina intryck av tidigare årgångar av denna champagne:

1998: 89 (2014-11-27)

2002: 90 (2014-08-05)

2003: 87 (2014-12-21)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar