Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 29 mars 2023

Paul Bara Grand Rosé

(82 % pinot noir, 18 % chardonnay)

 

7 augusti 2022 (hemma)

 


 

Grand Rosé, Paul Baras årgångslösa roséchampagne, är baserad på samma druvblandning som Brut Réserve med tillägg av 12 % rött vin (Bouzy rouge). Den här flaskan blev degorgerad 2014.

 

Det här är en härlig champagne som känns perfekt utvecklad idag! Den dricks över tre dagar och håller ihop bra (är som bäst dag två).

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig. Inslag av fruktgodis, smultron, blodapelsin, tranbär, körsbär, svartpeppar, lite kiwi och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, bärig, frisk och torr smak med fin koncentration. Smultron, hallon, lite kiwi och körsbär. Påtaglig syra, men bra balans. Mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar