Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 16 mars 2023

Jacquesson Cuvée no 737

(43 % chardonnay, 30 % pinot meunier, 27 % pinot noir)

 

21 juli 2022 (hemma)

 


 

Cuvée 737 var den tionde utgåvan sedan Jacquesson började numrera sin standardchampagne. Här är basårgången 2009 och andelen reservviner uppgår till 30 %. De senare kommer främst från 2008, men består även av vin från Cuvée 736 och 735. Min flaska blev degorgerad i november 2013 med en dosage på 3,5 g/l.

 

Jag drack den här champagnen i oktober 2016 när den hunnit få knappt tre års lagring på korken. Då tyckte jag den var förvånansvärt utvecklad och riktigt bra. Idag, nästan sex år senare, har den självklart tagit ytterligare steg på utvecklingskurvan. Det är en jättebra champagne som blivit mer komplex och på sätt och vis ännu bättre, men framförallt just mer utvecklad. Betyget blir dock fortfarande det samma.

 

Doft: Utvecklad, komplex, brödig och något kryddig. Inslag av gröna och gula äpplen, rågbröd, hasselnötter, gräddkola, Earl Grey och lite krut. Dag två är tonerna av krut tydligare och det dyker dessutom upp inslag av skogsbär.

 

Smak: Utvecklad, generös, fruktig, frisk och torr. Gula äpplen, gula päron, mogen citron, hasselnötter och brioche. Dag två: massor av skogsbär. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2026

 

Mina tidigare intryck av Cuvée no 737:

2016-10-08: 88

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar