Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 mars 2023

Ca’ del Bosco Cuvée Prestige

(75 % chardonnay, 15 % pinot noir, 10 % pinot blanc)

 

13 juli 2022 (hemma)

 


 

Franciacorta är enligt många den främsta typen av mousserande vin i Italien och Ca’ del Bosco är en av de mest namnkunniga producenterna. Regionen Franciacorta är belägen i Lombardiet i norra Italien och Ca’ del Bosco har sin hemvist i Erbusco, 25 km nordväst om Brescia (och ca 80 km öster om Milano).

 

Cuvée Prestige är ett årgångslöst vin som producerats sedan 2007 och görs på en blandning av chardonnay, pinot nero och pinot bianco. Den exakta fördelningen varierar från år till år, liksom andelen reservvin. På senare år har man börjar numrera de olika utgåvorna och den som är aktuell idag heter Edizione 45 och har 2020 som basårgång. Den här flaskan, som jag köpte på Systembolaget i januari 2018, blev degorgerad 2017.

 

Det här är ett mycket bra vin med riktigt härlig doft. Flaskan dricks över tre dagar och det håller ihop väl.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, brödig och något rökig. Inslag av clementin, gula äpplen, croissant, aprikos, skållade mandlar och jordgubbar. Till slut även vanilj.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med fin koncentration. Aprikos, clementin, gula äpplen, honung och jordgubbar. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2022-2027

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar