Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 mars 2023

2018 Pierre Paillard Coteaux Champenois Bouzy Rouge Les Mignottes

(100 % pinot noir)

 

24 juli 2022 (hemma)

 


 

Pierre Paillards Bouzy rouge är gjort på pinot noir från gamla stockar (planterade 1970) och lagrat tolv månader på fat innan buteljering. I den här årgången producerades det 2281 flaskor.

 

Det här är ett mycket bra vin, men det har inte samma fina energi som 2019.

 

Doft: Fruktig och kryddig doft med inslag av hallon, körsbär, svamp, jord och jordgubbssylt.

 

Smak: Frisk och mycket torr smak av körsbär, träplanka och lakrits. Hög syra, men måttligt med tanniner. Efter hand dyker det även upp en handfull jordgubbar och i takt med att vinet öppnar upp sig tar bären över allt mer.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Par i coteaux. Notera att den vänstra 2019-flaskan inte innehåller mer vin, den är bara större och betydligt tyngre. Många producenter väljer att introducera lättare flaskor av hållbarhetsskäl eftersom det då går år mindre bränsle för att frakta dem. Bröderna Paillard gör alltså tvärtom – går från en lättare flaska till en tyngre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar