Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 mars 2023

2006 Piper-Heidsieck Vintage Brut

(51 % chardonnay, 49 % pinot noir)

 

29 juli 2022 (hemma)

 


 

Det varma året 2006 är ingen stor årgång i Champagne, men det producerades ändå gott om årgångschampagner detta år och många av dem befinner sig i en fin fas nu.

 

Piper-Heidsiecks ”vanliga” årgångschampagne görs på en kombination av chardonnay och pinot noir, där den exakta fördelningen varierar från år till år men där förhållandet brukar vara i närheten av 50/50. Dosagen i den här årgången uppgår till generösa 9,5 g/l.

 

Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i september 2015. Efter 2006 har man även hunnit släppa 2008, 2012, och 2014.

 

Det här är en mycket bra champagne med fantastisk doft som känns fullt utvecklad idag. Den dricks över två dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Utvecklad, komplex och något kryddig. Inslag av mogna äpplen, smör, apelsin, citron, ingefära, brioche, jäst, mandlar, curry och honung. Dag två även persika.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, gräddig, frisk och torr smak med viss sälta och en angenäm bitter ton. Mogna äpplen, apelsin (inklusive lite skal), mandlar och brioche. Påtaglig syra, men bra balans. Lång eftersmak med tydliga toner av persika på slutet.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar