Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 24 mars 2023

2006 Le Mesnil Prestige

(100 % chardonnay)

 

1 augusti 2022 (hemma)

 


 

Årgångschampagnen Prestige från kooperativet i Le Mesnil-sur-Oger, som egentligen heter UPR men som kallar sina champagner för Le Mesnil (eller Sublime, som är deras andra varumärke), presterar i likhet med många andra 2006:or riktigt bra idag. Champagnen är uteslutande gjord på druvor från hembyn och är framställd utan den malolaktiska jäsningen.

 

Den här flaskan köptes på Systembolaget i november 2016. Via beställningssortimentet i samma kanal finns numera årgångarna 2007 och 2008 tillgängliga.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, gräddig och komplex. Inslag av äppeljuice, gräddkola, kokos och hasselnötter till en början. I slutet av glas två ändrar den karaktär och bjuder istället på toner av citron, aprikos, mandlar och brioche.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr smak med tydlig sälta och härlig koncentration. Äppeljuice, gräddkola och citron. Efter hand även aprikos. Hög syra, men något kort.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Jag har tidigare druckit årgång 2005 av den här champagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar