Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 4 januari 2023

VM: Veuve Clicquot Brut Carte Jaune

(50-55 % pinot noir, 28-33 % chardonnay, 15-20 % pinot meunier,)

 

14 juni 2022 (hemma)

 


 

VM i standardchampagne fortsätter. Veuve Clicquots standardcuvée Brut brukar kallas för Carte Jaune på franska och Yellow Label på engelska, på grund av dess karaktäristiskt gula etikett. Champagnen görs på en blandning av viner från upp till 60 byar. Den exakta druvsammansättningen varierar från år till år, men är alltid pinotdominerad och till skillnad mot systerhuset Moët & Chandon är andelen meunier klart lägre här. Vinet från basårgången står för 55-70 % av totalen och 30-45 % är således reservvin. Champagnen får ”minst tre års lagring” innan den lämnar huset, ett tidsspann som möjligen även inkluderar tiden efter att flaskorna blivit degorgerade. Den här nyinköpta buteljen, som rimligen blev degorgerad under 2021, bör därför ha 2017 som basårgång. Men man kan aldrig vara säker, så länge som producenten envisas med att inte delge den här informationen på flaskan. Dosagen uppgår till 10 g/l.

 

Det här är en välgjord champagne, men med en insmickrande stil som får mig att tänka på prosecco. Den här utgåvan av Carte Jaune är inte alls lika bra som de jag druckit de senaste åren.

 

Doft: Tydligt fruktig, något kryddig och parfymerad. Inslag av Fruktsoda, gula äpplen, citron, lime, brioche, en aning svartpeppar samt ananas. Dag två även mandlar.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr, men med en tydlig dosage. Toner av kanderad citron samsas med gula äpplen och ananas. Precis som etiketten är smakbilden alltså väldigt gul! Hög syra och hygglig längd. Initialt finns det en lätt bitter eftersmak av citronskal, men den försvinner och champagnen blir mer harmonisk efter hand. Håller ihop väl till dag två.

 

Betyg idag: 79

 

Sannolikt bäst: 2023-2033

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2016-08-17: 76

2019-08-31: 83

2019-08-31: 85

2020-08-22: 81

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar