Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 10 januari 2023

VM: Philipponnat Royal Réserve (2017-bas)

(68 % pinot noir, 29 % chardonnay, 3 % pinot meunier)

 

18 juni 2022 (hemma)

 


 

Philipponnat har länge varit duktiga på att informera om innehållet i sina champagner, en filosofi som även inkluderar standardcuvéen Royal Réserve. Denna utgåva bygger till 70 % på basåret 2017 och till 30 % på fatlagrat reservvin. Flaskan blev degorgerad i december 2021 med en dosage på 8 g/l. All denna information samt aktuell druvblandning framgår av baksidesetiketten. Tänk om det här hade varit ett krav enligt appellationsbestämmelserna! Visst hade livet varit lite roligare då?

 

Det här en stabil leverans. Champagnen är tillgänglig och angenäm idag samtidigt som det finns lagringspotential.

 

Doft: Fruktig doft med inslag av jordgubbar, hallon, vit choklad, kex och citrus.

 

Smak: Frisk, fruktig och torr. Toner av jordgubbsyoghurt blandas med grapefrukt, citron och gula äpplen. Hög syra. Lite mer harmonisk dag två.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2024-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2011-bas: 81 (2018-01-20)

2012-bas: 84 (2018-10-11)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar