Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 januari 2023

Amaury Beaufort Les Jardinot (2018-bas)

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

 

30 juni 2022 (hemma)

 


 

Amaury Beaufort, son till Jacques Beaufort och barnbarn till André Beaufort, är å ena sidan en helt ny champagneproducent, men å andra sidan långt ifrån ny i vinvärlden. Parallellt med sitt arbete i familjefirman André Beaufort drev han domänen Les Larmes de Divona i norra Bourgogne i tio år. 2018 bröt sig Amaury loss från sina syskon och Champagne André Beaufort för att starta eget. Med sig fick han 0,88 hektar i vingården Le Jardinot i Polisy (Côte des Bar) som odlats ekologiskt sedan 1971. Här växer det till största delen pinot noir som planterades 1971 och en mindre del chardonnay från 2014.

 

Det här är den första utgåvan av denna champagne och så vitt jag förstår helt och hållet baserad på skörden 2018, även om den officiellt är årgångslös. Den är spontanjäst på gamla fat i sex månader och därefter lagrad i en så kallad foudre (ekliggare) i elva månader. Flaskorna blev slutligen degorgerade i oktober 2021 utan dosage. Lång lagring på fat och kort tid på jästfällningen i flaskan verkar vara något av ett signum för Amaury Beaufort.

 

Det här är en mycket, mycket bra och väldigt charmig champagne! Nära 90 poäng.

 

Doft: Fruktig, parfymerad och komplex doft med inslag av äpplen, smör, citron, hasselnötter och hostmedicin. Dag två även tropisk frukt.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och generös smak med tydlig sälta. Brustablett med citronsmak, citron och päron. På andra dagen dyker det, precis som i doften, upp lite tropisk frukt.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2026-2032 (eller varför inte nu!)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar