Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 januari 2023

2015 Bérêche Les Beaux Regards, med flera

(100 % chardonnay)

 

4 juli 2022 (hos Bérêche i Ludes)

 

Efter vårt tidiga morgonbesök i Mareuil-sur-Aÿ åker vi norrut till Ludes, där vi har bestämt träff med Raphaël Bérêche. Det blir ett fantastiskt besök som avslutas med en väldigt generös provning. Vi får sammanlagt prova tio olika viner och jag delar upp mina intryck i två olika blogginlägg – med extra fokus på de två champagner som imponerar allra mest. Först ut den här:

 


 

Les Beaux Regards görs på chardonnay från två vingårdar med gamla stockar i producentens hemby Ludes. Närmare bestämt Les Beaux Regards, som planterades redan 1902, och Les Clos med rankor från 1970. Champagnen är spontanjäst och lagrad på begagnade ekfat (till största delen) och i ståltank. Ingen malolaktisk jäsning. Den här flaskan blev degorgerad i december 2018 med en dosage på 3 g/l. Det är kul att vi får prova en årgång med några år på nacken! Den som är aktuell idag är 2018.

 

Det här är en fantastisk champagne! Det är dessutom den jag tycker är bäst vid dagens besök, vilket jag inte hade förväntat mig.

 

Doft: Fruktig doft som domineras av gula äpplen med mindre inslag av päron och brioche.

 

Smak: Syrlig, fruktig och torr smak av citron och gröna äpplen med tydlig sälta. Den har en otrolig renhet och härlig energi! Påtaglig syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2022-2032

 

Mina intryck av tidigare årgångar av denna champagne:

2011: 84(+) (2016-09-24)

2013: 89 (2021-09-28)

 


 

Det finns många trevliga producenter i Champagne, men Rapha Bérêche är tveklöst en av de genuint gladaste!

 

Nivån på champagnerna (och de stilla vinerna) från Raphaël och Vincent Bérêche är genomgående mycket hög. Vi provar även de här:

 


 

2019 Coteaux Champenois Les Monts Fournois (100 % chardonnay): Det här är en fantastisk vit coteaux – sannolikt den bästa jag druckit! Stor doft med inslag av krita, gröna äpplen och citrus. Kraftfull och syrlig smak av citron, omogna äpplen och krusbär med en fantastisk sälta. Betyg idag: 90. Sannolikt bäst: 2025-2032

 


 

2017 Rive Gauche (100 % pinot meunier): Degorgerad i november 2020 med en dosage på 3 g/l. Mycket, mycket bra! Fruktig doft med inslag av våt mark, äpplen och skogsbär. Fruktig, syrlig och torr smak med fin koncentration och viss sälta. Betyg idag: 89. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

2017 Campania Remensis (65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier): Degorgerad i mars 2021 med en dosage på 3,5 g/l. En härlig ung roséchampagne! Kraftfull doft med massor av kräftstjärtar samt röda bär och jord. Bärig, frisk och mycket torr smak med mycket hög syra och fantastisk energi. Hallon, smultron och citrus. Betyg idag: 87(+). Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Brut Réserve (2019-bas) (35 % chardonnay, 35 % pinot meunier, 30 % pinot noir): En blandning bestående av 65 % 2019 och 35 % reservvin. Degorgerad i december 2021 med en dosage på 7 g/l. En mycket, mycket bra champagne med härlig frukt och lätt rostade toner. Frisk, fruktig, torr och generös smak, som liksom doften domineras av körsbär och andra mörka bär. Rapha serverar den här blint och alla blir förvånade när vi ser att det ”bara” är standardcuvéen! Men Brut Réserve är en mycket pålitlig champagne och 2019 fortsätter att övertyga på alla plan. Betyg idag: 88. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

En glad bloggare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar