Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 december 2022

Emmanuel Brochet Rosé de Saignée (2019-bas)

(100 % pinot meunier)

 

27 maj 2022 (hos Martin och Emma)

 


 

Det här är den andra utgåvan av Emmanuel Brochets roséchampagne och den här gången med 2019 som basårgång. Champagnen görs på druvor från gamla stockar av meunier i vingården La Motelle i Villers-aux-Nœuds (Montagne de Reims). Det handlar om mark som Emmanuels syster äger och därmed druvor som han köper från henne. Vinet är spontanjäst (med 24 timmars maceration) och därefter lagrat 11 månader på gamla bourgognefat. Dosagen uppgår till 2 g/l.

 

Det här är redan en fantastisk champagne!

 

Doft: Underbar, kraftfull, komplex, fruktig, något parfymerad och lite kryddig doft. Inslag av hallon, nypon, lingon, jordgubbar, mogen citrus, blåbär och banan.

 

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av hallongodis, röda äpplen, blåbär och vanilj.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2027-2034

 

Tre nyanser av champagne:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar