Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 december 2022

2015 Guy Méa La Cuvée des Loups

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

25 maj 2022 (hemma)

 


 

La Cuvée des Loups från Guy Méa är gjord på druvor från några av odlarens bästa marker, belägna i Ludes, Montbré och Chigny les Roses. Efter jäsning lagrades vinet ett år i ståltank innan det buteljerades. Den här flaskan blev degorgerad i februari 2020 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en jättebra champagne! Jag dricker den över två dagar och den är mer harmonisk och ännu bättre dag två.

 

Doft: Fruktig, nötig och komplex. Inslag av citron, smör, gröna äpplen, hasselnötter, gräddkola, russin, röda bär, lite steniga mineraler och brioche. Dag två är det lime istället för citron.

 

Smak: Syrlig, fruktig och torr smak med fin koncentration. Citron, gröna äpplen, päron och mandlar. På andra dagen även lime. Hög syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar