Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 28 december 2022

2006 De Sousa Cuvée des Caudalies Millésime

(100 % chardonnay)

 

7 juni 2022 (hemma)

 


 

Det här är årgångsvarianten av Cuvée des Caudalies från De Sousa. Jag har tidigare druckit den årgångslösa varianten (med 2011 som basår och passande nog beskriven i inlägg 1111 på bloggen) och det finns även en årgångslös Cuvée des Caudalies rosé.

 

Cuvée des Caudalies Millésime görs vanligen på 100 % chardonnay från Côte des Blancs, men mer specifikt ursprung och exakt sammansättning varierar mellan åren. Den här årgången är gjord på druvor från gamla stockar i Avize och jäst på ekfat. Dessvärre saknar flaskan degorgeringsdatum och dosage.

 

Det här är en fantastisk champagne som känns fullt utvecklad, men som sannolikt har ett långt liv framför sig!

 

Doft: Utvecklad, parfymerad, fruktig och kryddig doft med fint oxiderade toner. Inslag av hyacint, äppeljuice, några tallbarr, vanilj, tranbär, örter (citronmeliss?) och vetebröd.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Mogen citron, vit persika och krusbär. Hög syra och bra längd.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2021-2028

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar