Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 29 december 2022

2002 De Sousa Cuvée des Caudalies Millésime

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

9 juni 2022 (hemma)

 


 

Cuvée des Caudalies 2002 är faktiskt ingen blanc de blancs, utan en blandning av chardonnay från Avize och pinot noir från Aÿ. Precis som vanligt kommer dock druvorna från gamla stockar och vinet fick sin första jäsning på ekfat. Det här är en sendegorgerad flaska som fick sin kork i augusti 2014, efter elva års lagring på jästen.

 

Det här är ännu en fantastisk årgång av denna champagne, men trots en på pappret bättre årgång och en mer ambitiös lagring på jästfällningen når den ändå inte upp till samma nivå som 2006 och 2005.

 


 

Doft: Utvecklad, fruktig och kryddig doft med inslag av gröna äpplen, smör, persika, körsbär och nötter.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Toner av mogna äpplen, apelsin (inklusive det vita på insidan av skalet) och kula körsbär som omges av en årgångstypiskt stökig hög syra.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 


 

En ståtlig trio från De Sousa! Notera hur designen av etiketten ändrar sig från år till år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar