Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 21 december 2022

2000 Boizel Cuvée Sous Bois

(50 % pinot noir, 40 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

 

27 maj 2022 (hos Martin och Emma)

 


 

Boizel är en underskattad producent. Den här champagnen är jäst på ekfat med ambitionen att skapa en champagne med samma karaktär som ”förr i tiden”. Cuvée Sous Bois släpps relativt sällan och den får regelmässigt lång lagring på jästfällningen, vilket inte minst gäller för den här flaskan som blev degorgerad så sent som i oktober 2019. Det senare är numera snyggt angivet på flaskans baksida. Aktuell årgång idag är för övrigt 2008.

 

Det här är en jättebra champagne som säkert haft potential att lyfta ytterligare om den inte öppnats idag.

 

Doft: Smörig doft med inslag av ost, citrus, äpplen och lite mandlar.

 

Smak: Generös och utvecklad smak av grillad citron, smör, päron och kaffe.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Jag har tidigare druckit årgång 1990 av Boizel Cuvée Sous Bois.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar