Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 december 2022

1994 Charlot-Tanneux Cuvée Micheline Tanneux

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

27 maj 2022 (hos Martin och Emma)

 


 

Det här är den tredje och sista flaskan Cuvée Micheline Tanneux i den lilla vertikalen. Denna 94:a blev degorgerad i januari 2017 med en dosage på mindre än 2 g/l. Det handlar alltså om en sent degorgerad flaska med en nivå på dosagen som sannolikt är klart lägre än vad den var när de första flaskorna av den här champagnen kom ut på marknaden.

 

1994 är en udda årgång i Champagne och innan den här hade jag bara druckit tre champagner från året: Clos des Goisses, Comtes de Champagne och Drappier Rosé.

 

Det här är en fantastisk champagne, som är tydligt mogen men full av liv!

 

Doft: Mogen och något fruktig doft med inslag av burkchampinjoner, torkade aprikoser och apelsin.

 

Smak: Mogen, frisk och fruktig smak som domineras av bokna äpplen och apelsinmarmelad

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

 


 

En fint avvägd vertikal, med nio år mellan de olika årgångarna. Extra kul med 94:an förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar