Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 23 november 2022

Paul Launois Composition #4

(100 % chardonnay)

 

26 april 2022 (hemma)

 


 

Paul Launois (ej att förväxla med Launois) är en intressant producent i Le Mesnil-sur-Oger. Julien Launois tog över familjeverksamheten från pappa Jean-Pierre Launois, som tillhörde det lokala kooperativet men sålde champagne under eget namn. Julien ville dock producera sin egen champagne och tillsammans med sin fru Sarah skapade han märket Paul Launois, döpt efter deras son. De köpte en gammal vinanläggning i Le Mesnil-sur-Oger 2013 som de har renoverat och 2015 kunde de bärga sin första skörd. Sarah är konstnär och grafisk designer och det är hon som skapar de originella etiketterna.

 

Man äger sex hektar odlingar i hembyn, uteslutande planterade med chardonnay, och tillämpar ett hållbart arbetssätt, vilket bland annat innebär att man undviker kemiska bekämpningsmedel och försöker begränsa sin energiförbrukning. Produktionen uppgår till 25 000 flaskor per år och sortimentet består av årgångschampagnen Portrait samt de fyra årgångslösa cuvéerna Composition, Contraste, Illustration och Monochrome. Därutöver har Julien arbetat fram ett ambitiöst single barrel-koncept där målsättningen är att skapa unika fatjästa champagner varje år, där utomstående ges möjlighet att köpa var sitt fat och själva bestämma detaljer som lagringstid och dosage.

 

Den här utgåvan av Composition har 2018-bas (64 %, varar merparten är jäst i ståltank) som kompletterats med fatlagrat reservvin. Champagnen är gjord med den malolaktiska jäsningen och flaskorna blev degorgerade i juni 2021 med en dosage på ynka 1 g/l.

 

Det här är en mycket trevlig champagne! Den dricks över två dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Blommig och något fruktig. Inslag av gröna äpplen, hägg, krita, några hallon, lite grädde, lime och lite gräddkola.

 

Smak: Ren, frisk, mycket torr och något fruktig. Krita, omogna äpplen, citrus och salmiak (halstablett). Hög syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

2 kommentarer:

  1. Ett trevligt besök och där finns många spännande saker på gång. De har också en lägenhet och några rum som de hyr ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig! Ja, jag noterade deras bed & breakfast.

      Radera