Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 11 november 2022

Gaspard Brochet Pinot Noir (Lion) Tome II

(100 % pinot noir)

 

2 april 2022 (hemma)

 


 

Det här är Tome II, det vill säga den andra utgåvan, av Pinot Noir (Lion) från Gaspard Brochet. Den första, som för övrigt var Gaspards allra första champagne under den egna etiketten, imponerade stort.

 

Lejonet är gjord på pinot noir från vingården Le Mont Benoit i Villers-aux-Nœuds och den här utgåvan är baserad på 2018 års skörd. Det producerades 1240 flaskor och min blev degorgerad i november 2020. Dosagen uppgår till 3-4 g/l.

 

Det här är en fantastisk champagne! Även om systerchampagnerna Pie och Âne också är riktigt härliga är den här min klara favorit av de tre.

 

Doft: Fruktig, kryddig och något rökig doft med inslag av lakrits, svarta vinbär och körsbär till en början. Senare dyker det upp toner av citron och mogna äpplen. Dag två även smör och viol.

 

Smak: Fruktig, syrlig och mycket torr smak med härlig koncentration. Citron och svarta vinbär får sällskap av svarta vingummin och körsbär. Rejäl syra, bra energi och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 

Mina intryck av Pinot Noir (Lion) Tome I (med länk till inlägget):

2020-12-22: 90

 


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar