Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 november 2022

2019 Étienne Calsac Coteaux Champenois Photogramme

(50 % chardonnay, 25 % pinot blanc, 20 % petit meslier, 5 % arbane)

 

1 maj 2022 (hemma)

 


 

Det görs mer och mer coteaux champenois. De stilla vinerna i Champagne har länge fört en undanskymd tillvaro i regionen – och knappt ens lämnat den samma – men på senare år har produktionen ökat, vilket även exporten gjort. Det här gäller framförallt bland de mindre odlarna, inte minst i den yngre generationen och nere i Côte des Bar. Men även de större husen har i allt större utsträckning börjar introducera en eller flera coteaux champenois i sina sortiment. Man kan se det som en del i en odlarinspirerad trend, med allt större fokus på terroir och enskilda vingårdar, men också som ett resultat av klimatförändringarna där de tre varma och omtalade årgångarna 2018-2020 verkar varit en katalysator för många.

 

Jag kommer i en serie inlägg fokusera på de stilla vinerna från Champagne och jag börjar med några vita. Först ut är det här spännande vinet från Étienne Calsac.

 


 

När Étienne Calsac inledde sin verksamhet 2010 planterade han några rader med pinot blanc, petit meslier och arbane i vingården Les Fours i Montgenost (Côte de Sézanne). Druvorna används sedan 2016 till champagnen Les Revenants, men även till detta stilla vin som görs utan klarning, filtrering eller tillsats av svavel. Druvsammansättningen varierar från år till år. Det här är ett vin som släpps ungt och jag köpte den här flaskan i november 2020. Aktuell årgång idag är 2021 och den är gjord på 100 % petit meslier.

 

Det här är ett mycket bra vin som trots sin ungdom presterar fint redan idag.

 

Doft: Blommig, fruktig, kryddig och komplex. Inslag av gula äpplen, vita blommor, citron, vitpeppar, gröna bananer och lite smör. Efter hand uppstår lite gräddiga toner med inslag av vanilj.

 

Smak: Frisk, fruktig, läskande och torr smak med viss sälta. Gula äpplen och gröna druvor dominerar.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2022-2030

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar