Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 18 november 2022

2018 Clandestin Les Semblables (Boréal)

(100 % pinot noir)

 

12 april 2022 (hemma)

 


 

Från och med 2018 finns det två olika varianter av Les Semblables från Clandestin. Dels denna Boréal, som görs på druvor från (mestadels) norrlägen, och sedan även Austral från söderlägen. Båda två är gjorda på pinot noir som fått jäsa spontant och därefter lagras på fat. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2020 – i vanlig ordning utan dosage.

 

Två saker noterar man nästan omedelbart: Först den föredömligt långa korken. Därefter den fantastiska färgen – det här ser ju i princip ut som en rosé!

 

Ganska snart inser man också att det här är en mycket bra champagne med härlig doft!

 

Doft: Fruktig, kryddig och komplex doft med skönt oxiderade toner. Först mogna äpplen, päron, smör och citron. Ganska snart ändrar den karaktär och det dyker upp tydliga inslag av grapefrukt och tallbarr. Senare även tydligt parfymerade toner med tvål, röda vinbär och blåbär. Dag två är det först massor av blåbär och sedan blåbärspaj.

 

Smak: Frisk, syrlig, fruktig, något örtig och mycket torr. Citron, gula äpplen, lime och röda vinbär. Den är ren, naturlig och relativt lätt. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av Les Semblables:

2015: 88(+) (2018-11-24)

2016: 85(+) (2020-04-16)

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar