Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 20 november 2022

2018 Clandestin Les Revers

(100 % chardonnay)

 

21 april 2022 (hemma)

 


 

Les Revers från Clandestin kan ses som motsatsen till Les Grandes Lignes. Båda görs på chardonnay från vingården Sorbée i Buxières-sur-Arce, men medan den senare är framställd av druvor från rankor som vetter mot söder kommer druvorna till Les Revers från ett norrläge. Det här är den första årgången av denna champagne och därefter har man även hunnit släppa 2019. Svensk importör är Vin & Natur.

 

Champagnen är jäst och lagrad på gamla ”medelstora” ekfat, så kallade demi-muids, innan den buteljerades. Flaskan blev degorgerad i oktober 2020 utan dosage.

 

Det här är en mycket bra champagne, som jag dricker över två dagar. Den är mer harmonisk och bättre dag två. Den är också snäppet bättre än systerchampagnen Les Grandes Lignes, som jag delvis dricker parallellt.

 

Doft: Fruktig och kryddig med lätt oxiderade toner. Inslag av päron, citrus, pizzabotten och lite hav. Senare tydligt parfymerad med inslag av mogen stenfrukt.

 

Smak: Frisk, mycket torr, aningen fruktig och relativt lätt smak med viss sälta. Omogna päron och torr citron får efter hand sällskap av persika. Hög syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar