Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 14 november 2022

2018 Chevreux-Bournazel La Parcelle Vigne de Connigis

(100 % pinot meunier)

 

6 april 2022 (hemma)

 


 

Chevreux-Bournazel (länk till Facebook-sida), eller La Parcelle efter sin ursprungliga champagne, är en intressant småskalig producent. Stéphanie Chevreux och Julien Bournazel har sedan länge en verksamhet där de utför vingårdsarbete åt andra producenter och med en inriktning mot ekologiska och biodynamiska metoder. Efter att ha sparat ihop tillräckligt med kapital hade de till slut möjlighet att köpa mark för att själva börja producera champagne. 2012 förvärvade de 0,4 hektar med gamla stockar av meunier i Barzy-sur-Marne i den västra delen av Vallée de la Marne. Denna plätt följdes senare av 0,3 hektar i närliggande Connigis, som också är planterade med meunier. Den totala produktionen uppgår till 3000 flaskor per år och man gör idag tre champagner, en vit coteaux champenois och en ratafia. De tre champagnerna kallas La Capella, Vigne de Connigis och Le Bouc. Capella är för övrigt det latinska namnet för en get (honan) eller dess killing och en get finns avbildad på varje flaska och kork.

 


 

Grundfilosofin när de gör sin champagne verkar vara en druva från en årgång och mestadels från en vingård. Undantaget från den sista regeln är Le Bouc som görs på druvor från både Barzy-sur-Marne-fältet och från Connigis.

 

Vigne de Connigis görs alltså på druvor från plätten i Connigis. Den här årgången skördades den 7 september 2018. Vinet spontanjäste och lagrades 10 månader på gamla fat innan det buteljerades den 26 juli 2019. Flaskan blev degorgerad i december 2020 utan dosage.

 

Det här känns som en mycket lovande champagne! Idag är den tydligt ung, men visar redan upp en fin komplexitet och härlig energi.

 

Doft: Blommig, något kryddig, komplex och fint oxiderad doft. Inslag av hyacint, tvål, citron, gula äpplen, päron, smör, bröddeg, honung, gräddkola och yoghurt.

 

Smak: Ung, elegant, syrlig, något fruktig och mycket torr. Mycket ren och naturlig! Citron, omogna äpplen och krusbär är det som registreras. Hög syra, härlig energi och bra längd.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar