Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 1 november 2022

2012 Bollinger La Côte aux Enfants Champagne

(100 % pinot noir)

 

28 september 2022 (hos Bollinger i Aÿ)

 


 

Det här är en helt ny champagne från Bollinger, som är gjord på druvor från samma vingård som de använder till sitt berömda stilla vin med samma namn. Denna blanc de noirs görs på druvor från den norra delen av La Côte aux Enfants i Aÿ. Runt 1000 flaskor har producerats i denna första årgång och 30 av dem kommer till Systembolaget den 8 december. Flaskorna vi fick prova blev degorgerade i mars 2022 med en dosage på 8 g/l.

 

Champagnen kan ses som en del i en uppdaterad strategi där Bollinger fokuserar mer på druvan pinot noir. Från att tidigare bara haft en enda blanc de noirs i sortimentet – prestigecuvéen Vieilles Vignes Françaises – har man under de senaste åren släppt B13, 2011 Bollinger 007 och inte minst den återkommande pinot noir-serien med PN TX17 som senaste tillskott.

 


 

Det här är en fantastisk champagne i en generös stil. Den underbara årgången har skapat en champagne som är otroligt tillgänglig redan idag, men som tveklöst kommer att vinna på lång lagring.

 

Doft: Fruktig, kryddig och generös. Inslag av aprikos, honung, pepparkakor, röda äpplen, körsbär, hasselnötter och en aning svartpeppar.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk, kryddig och torr smak av röda äpplen och körsbär. Fin koncentration och jättebra struktur. Hög syra och underbar längd med en diskret och angenäm sälta på slutet.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2028-2036

 

Champagnen provas i samband med en masterclass med Denis Bunner, ställföreträdande källarmästare, hos Bollinger i Aÿ. Tidigare under dagen har vi besökt några av husets vingårdar. Det blev ingen utflykt till just La Côte aux Enfants, men vi stannade till vid en platå strax utanför Aÿ där vi fick en bra vy över den berömda vingården med den karaktäristiska väggen av krita:

 


 

Denis Bunner är en stolt och glad vinmakare:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar