Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 november 2022

2008 La Rogerie Héroïne

(100 % chardonnay)

 

29 april 2022 (hos Marina i Lund)

 


 

Det unga paret François Petit och Justine Boxler grundade La Rogerie 2016. Man håller till i Avize (även om man numera verkar ha hemadress i grannbyn Flavigny), där François familj ägt vingårdar sedan 40-talet. Justine kommer från Alsace där hennes familj odlat vin sedan 1640. Det som är speciellt med La Rogerie är att de gör vin både i Champagne och i Alsace och under samma varumärke! Man gillar uppenbart att ha många järn i elden och jag noterar på François sida på Linkedin att han parallellt med de egna verksamheterna även arbetade som exportchef på Ayala mellan november 2017 och mars 2021.

 

Vinet till den här champagnen – endast producerad i 496 flaskor – kommer gissningsvis från François pappa, med tanke på årgången. Den här flaskan blev degorgerad i december 2017 med en dosage på 3 g/l.

 

Det är en mycket, mycket bra champagne, som dock är i behov av ytterligare lagring för att kunna blomma ut. Champagnen serveras blint vid en provning och jag gissar att årgången är 2012. Jag hittar inte riktigt de vanliga 2008-markörerna.

 

Doft: Diskret doft med inslag av gula äpplen, stenfrukt, lite pinjenötter och lätt, lätt rostade toner. Efter hand uppstår något laktiska toner med inslag av filmjölk.

 

Smak: Ung och oförlöst smak som domineras av citron och något vattniga äpplen. Påtaglig syra, men ingen typisk 2008-syra.

 

Betyg idag: 89(+)

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar