Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 4 oktober 2022

Bollinger PN VZ15

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

PN VZ15 var den första utgåvan i Bollingers pinot noir-serie, där man varje år lyfter fram den cru (by) man tycker är bäst för året. PN i namnet står självklart för pinot noir, VZ är en förkortning för Verzenay och 15 är aktuell basårgång. Möjligen kan någon se det som överraskande att man inte valde att fokusera på Aÿ – Bollingers hemby och allmänt erkänd som en av de främsta pinot noir-byarna i Champagne – i denna premiärutgåva, men det var helt enkelt vinet från Verzenay som vann den interna blindprovningen. Man ska också komma ihåg att även Verzenay är grand cru och en by där Bollinger har stora vingårdsinnehav.

 

Man valde att inte göra någon monocru-champagne, utan det är endast hälften av blandningen som kommer från Verzenay och resterande halva utgörs av vin från Aÿ, Bouzy och Tauxières. Majoriteten, 80 %, av druvorna kommer från de egna vingårdarna och 20 % är från kontrakterade odlare. Hälften av vinerna är fatjästa. Basårgången 2015 står för 80 % medan den övriga delen är reservvin från 2009 och 2010. Flaskan blev degorgerad i november 2019 med en dosage på 7 g/l.




Det här är en mycket bra champagne! Den är bättre idag jämfört med när jag provade den i november 2021, men det är framförallt tydligt att den hunnit få viss utveckling jämfört med det ett år yngre systervinet i glaset bredvid. Säger viss utveckling, för även den här är fortfarande en ung champagne.

 

Doft: Parfymerad och fruktig. Inslag av tvål, brustablett, citron, vit persika, gula vingummin, hasselnötter och mogna äpplen. Möjligen även lite päron.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr. Toner av gröna äpplen och citron följs av lite persika och några hasselnötter.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2021-11-25: 84

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar