Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 oktober 2022

2012 Deutz Hommage à William Deutz Meurtet

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Meurtet var min klara favorit när jag tidigare provade de båda 2012:orna i Hommage-serien mot varandra och det intrycket kvarstår idag. Det här är en jättebra champagne!

 

Champagnen görs på druvor från vingården Meurtet i Aÿ, belägen precis bakom Deutz huvudbyggnad.

 

Doft: Fruktig och något parfymerad doft med inslag av Fruktsoda/Sprite, päron och mogna äpplen.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk, torr och något utvecklad smak av päron, citron, vit persika och röda äpplen.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2019-10-05: 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar