Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 oktober 2022

2011 Bollinger 007

(100 % pinot noir)

 

27 september 2022 (Le Grand Cerf, Montchenot)

 


 

Den här champagnen släpptes hösten 2019 inför den 25:e Bond-filmen No Time To Die – vars premiär dock sköts upp i omgångar på grund av covidpandemin och den började visas på biografer först i september 2021 – för att fira det 40-åriga samarbetet mellan Bollinger och produktionsbolaget bakom James Bond-filmerna. Bollinger har nämligen varit den officiella Bond-champagnen ända sedan Moonraker från 1979. Det framgår inte riktigt av min bild, men på flaskan formar de olika filmtitlarna talet 25.

 

Att 2011 överlag var ett svagt år i Champagne är ingen nyhet och det var därmed ingen skräll att Bollinger beslutade att inte göra någon Grande Année detta år. Effekten av att det inte produceras någon vanlig årgångschampagne ett år blir som bekant att det blir druvmaterial över, druvor som normalt sett klassas bland husets allra bästa, som man istället kan använda till något annat. Delar av dessa druvor användes alldeles säkert till standardcuvéen Special Cuvée, men man fick även möjlighet att producera en specialchampagne som den här.

 

Bollinger valde att uteslutande använda sig av pinot noir från hembyn Aÿ när man gjorde denna champagne, buteljerad på både vanlig butelj och magnum. Denna magnumflaska serveras i samband med en middag på Le Grand Cerf (för övrigt en gammal favoritrestaurang) som Bollinger anordnar.

 

Det här är en jättebra champagne!

 

Doft: Utvecklad och nötig doft med rostade toner. Inslag av grapefrukt, brioche och gräddkola.

 

Smak: Något utvecklad, frisk och torr smak av gröna äpplen, grapefrukt, lime, brioche och hasselnötter.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar