Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 oktober 2022

2008 Krug

(53 % pinot noir, 25 % pinot meunier, 22 % chardonnay)

 

26 mars 2022 (Johan P i Malmö)

 


 

Under vår middag efter den stora blanc de noirs-provningen kommer det även in en champagne som serveras blint, som visar sig vara Krug 2008. Det här är andra gången de senaste fyra månaderna som jag provar den och det sammanlagda intrycket kan sammanfattas så här: ung, men med en otrolig energi!

 

Jag upplever faktiskt att den här flaskan är aaaningen mer utvecklad (läs mindre outvecklad) än den jag provade senast, men vi i kommer sannolikt befinna oss bortom 2030 när allt är på plats här.

 

Flaskan blev degorgerad hösten 2019 och dosagen uppgår till 4-5 g/l.

 

Doft: Krut, gröna äpplen, aprikos, mandlar och kex.

 

Smak: Ung, tillknäppt, frisk och torr smak med viss sälta. Mogen citron och gröna äpplen under ett täcke av hög syra. Härlig energi!

 

Betyg idag: 88(++)

 

Sannolikt bäst: 2030-2060

 

Mina tidigare intryck av Krug 2008:

2021-12-11: 87(++)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar