Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 22 oktober 2022

2002 Billecart-Salmon Le Clos Saint-Hilaire

(100 % pinot noir)

 

26 mars 2022 (Café Live i Malmö)

 


 

Det här är den femte årgången av Billecarts vingårdschampagne Le Clos Saint-Hilaire. Den minutiöst skötta lilla vingården i familjen Billecarts trädgård planterades 1964, men det var först 1995 som man började producera denna champagne. Champagnen är fatjäst och dosagen är alltid mycket låg eller obefintlig. I den här årgången handlar det om ynka 1 g/l.

 

Det här är en fantastisk champagne med en lysande framtid!

 

Doft: Kraftfull och utvecklad doft med inslag av äpplen, stenfrukt, honung och clementin.

 

Smak: Frisk, något fruktig, torr och så där årgångstypiskt stram. Toner av vit persika får sällskap av nektarin, clementin och lite aprikos. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2026-2035

 

Mina intryck av tidigare årgångar:

1995: 92 (2020-08-28)

1996: 90 (2021-10-09)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar