Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 3 september 2022

Pierre Baillette Le Village (2018-bas)

(40 % chardonnay, 40 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

 

4 mars 2022 (San Greal i Malmö)

 


 

Périne Baillette driver odlarfirman som bär hennes pappas namn sedan 2012. Hon har sin hemvist i den lilla premier cru-byn Trois-Puits, precis söder om Reims. Här och i Rilly-la-Montagne och Verzenay äger man sammanlagt 3,65 hektar odlingar. Périne tillämpar ett ekologiskt arbetssätt och de vildvuxna vingårdarna plogas med hjälp av häst. Den totala produktionen uppgår till cirka 13000 flaskor per år och vad jag kan se gör hon för närvarande sex olika champagner. Périne Baillette är för övrigt gift med Alexandre Chartogne (Chartogne-Taillet).

 

Le Village är producentens ingångsvin och byn det handlar om, där druvorna odlas, är Trois-Puits. Champagnen är delvis fatjäst (35 %) och den här utgåvan är till 75 % baserad på skörden 2018 med tillägg av 25 % reservvin. Flaskan blev degorgerad i januari 2022 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är en ung, men lovande champagne.

 

Doft: Sötfruktig, kryddig och komplex. Inslag av Fruktsoda, mint (Jenka), Granny Smith, hallon och bakverk. I det nästan tomma glaset dyker det upp massor av gul curry.

 

Smak: Fruktig, frisk och mycket torr smak som helt domineras av citrus. I klartext: ung och tydligt oförlöst.

 

Betyg idag: 81(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar