Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 6 september 2022

2015 Louis Roederer Rosé

(62 % pinot noir, 38 % chardonnay)

 

8 mars 2022 (hemma)

 


 

Louis Roederer Rosé är i princip alltid en källa till glädje! Den är en årgångschampagne som görs nästan varje år och håller (nästan alltid) en mycket hög och jämn nivå från år till år.

 

Det här är aktuell årgång av den här champagnen. Det här året fick 11 % av vinet sin första jäsning på fat och 30 % genomgick den malolaktiska jäsningen. Roederer tenderar att degorgera sina flaskor löpande och den här buteljen fick sin kork i oktober 2021, tillsammans med en dosage på 8 g/l. Jag köpte den på Systembolaget i februari 2022

 

Det här är en underbar champagne, sin ungdom till trots och trots att det rent generellt inte handlar om den bästa årgången. Frågan man möjligen kan ställa sig är hur pass långlivad den kan bli. Syran är ganska beskedlig.

 

Doft: Fruktig, blommig och komplex. Inslag av röda äpplen, hallon, kanderade jordgubbar, kanderad citron, grapefrukt, persika, körsbär, blåbär, brioche och jäst.

 

Smak: Bärig, frisk och torr smak med härlig koncentration. En cocktail av jordgubbar, körsbär, grapefrukt och hallon. Den fina frukten gifter sig bra med en förhållandevis beskedlig syra. Bra längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2027-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar