Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 11 september 2022

2005 Guy Charlemagne Mesnillésime

(100 % chardonnay)

 

12 mars 2022 (hemma)

 


 

Mesnillésime är Guy Charlemagnes finaste champagne. Den görs på chardonnay från Le Mesnil och är delvis fatjäst och gjord utan den malolaktiska jäsningen. Dosagen uppgår till 4 g/l. Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i november 2016 (möjligen via beställningssortimentet). Aktuell årgång idag är 2014.

 

Det här är som vanligt en mycket bra champagne – även om jag gillat tidigare årgångar ännu bättre.

 

Doft: Utvecklad och komplex. Initialt med inslag av honung, mogen citron, brioche och en liten hasselnöt. Ganska snart även mogna päron, krita och kamomill. Efter hand uppstår tydligt rostade toner och senare dyker det även upp lite stekta champinjoner. På slutet även lätt laktiska toner med inslag av citronyoghurt.

 

Smak: Utvecklad, mycket syrlig, något fruktig och torr. Citron, gula päron, gul stenfrukt och krita. Bra intensitet och hög syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till inläggen):

2002: 90 (2017-08-17)

2004: 88 (2021-02-10)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar