Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 29 augusti 2022

Jacques Selosse Initial

(100 % chardonnay)

 

27 februari 2022 (hemma)

 


 

Den som till äventyrs tyckte att champagnerna från Selosse var både dyra och svåra att få tag på för ett par år sedan, tänker möjligen annorlunda idag. Tillgängligheten för dem utan allokering, det vill säga de allra flesta av oss, har minskat ytterligare och de få flaskor som dyker upp via ”vanliga” försäljningskanaler försvinner i ett nafs. Trots att priserna tagit ytterligare ett skutt. Det senare kan ses som en del i en allmän tillgångsinflation där en ständigt stigande global efterfrågan på varor med begränsad tillgång, som ”samlarviner”, konst och exklusiva bilar, gjort att priserna rakat i höjden. Tur då att man fortfarande har kvar några flaskor Selosse i källaren!

 

Den här utgåvan av instegsvinet Initial bygger på druvor från 2007, 2006 och 2005. Flaskan blev degorgerad i maj 2014.

 

Det här är en fantastisk champagne som känns fullt utvecklad idag.

 

Doft: Utvecklad, komplex, parfymerad och kryddig med fint oxiderade toner. Inslag av hyacint, kanderade citronskal, mogna äpplen, honung, vanilj, kanel, mjölkchoklad och mogen persika. Efter hand uppstår rostade toner med inslag av ek, kaffe och hasselnötter. Senare även marsipan.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr. Mogna äpplen och söt grapefrukt får sällskap av honung, jäst och marsipan. Lång och aningen bitter eftersmak med mycket grapefrukt.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

Mina tidigare intryck av Initial:

2012-12-31: 91

2014-11-05: 94

2016-04-29: 89

2016-11-26: 93

2019-10-13: 89(+)

2020-01-30: 90

2020-02-29: 92

2021-02-27: 87(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar