Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 23 augusti 2022

Famille Delouvin Sous la Forest (2015-bas)

(100 % pinot meunier)

 

22 februari 2022 (hemma)

 


 

Geoffrey Delouvin (länk till producentens hemsida) är vinodlare i elfte generationen i Vandières i Vallée de la Marne, på högra (norra) stranden av floden. Parallellt med att han fortsätter att producera familjens traditionella cuvéer under varumärket Delouvin Nowack har han skapat en serie champagner och stilla viner under etiketten Famille Delouvin. Jag har inte hunnit prova någon av de förstnämnda, men baserat på det allmänna surret är det tveklöst den nya linjen man ska fokusera på. Familjen Delouvin äger 7,25 hektar i hembyn, fördelade på 36 odlingslotter och mestadels gamla stockar. Dessa är till största delen planterade med pinot meunier, som ju är den stora druvan i dessa trakter, men man odlar även chardonnay, pinot noir, pinot gris, pinot blanc och petit meslier. De tre sistnämnda druvsorterna är samplanterade i tre vingårdar. De tillämpar ett hållbart arbetsätt, vilket bland annat innebär ett fokus på biologisk mångfald och att de undviker alla former av kemiska bekämpnings- och gödselmedel. Det är Winescout som importerar Famille Delouvin till Sverige.

 

Sous la Forest är gjord på 100 % meunier. Den här utgåvan har 2015-bas med tillägg av 30 % reservvin. Flaskan blev degorgerad 25 augusti 2020 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en härlig champagne! Jag dricker den över fyra dagar och den håller ihop väl. Det var för övrigt ett otroligt tryck i flaskan och skummet flödade ut när jag öppnade den.

 

Doft: Komplex och något fruktig. Inslag av blåmögelost, gula äpplen, apelsin, persika och krut. Med mer luft och vid högre temperatur dyker det upp lite druvtypiska toner av skogsbär och senare även salted caramel.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak med härlig koncentration och viss sälta. Persika, apelsin och salted caramel. Hög syra. Lång eftersmak med toner av gröna äpplen.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar