Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 4 augusti 2022

2011 Belle Epoque

(50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Det här är flightens svagaste champagne. Den är absolut inte dålig, men inte lika bra som jag minns den från mitt tidigare möte med den i januari 2019 då den faktiskt imponerade.

 

Dosagen i den här årgången uppgår till 9 g/l.

 

Doft: Diskret och något fruktig doft med tydligt gröna toner. Inslag av gummi, citrus, päron, kex och lite aska.

 

Smak: Frisk och torr. Det finns inte mycket frukt här, även om jag förnimmer toner av kantstötta gula äpplen, citron och lite päron.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2019-12-31: 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar