Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 augusti 2022

1997 Belle Epoque Rosé

(50 % pinot noir, 45 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Belle Epoque Rosé 1997 är den tredje och sista flaskan i den tredje flighten. Det här är ytterligare en champagne som känns lite skum, men som jag snarare tycker bör betecknas som svag än direkt dålig (defekt). Möjligen är det ännu ett fall av ljusskada vi upplever här, som med 2010:an i föregående flight. Intressant nog är det många runt bordet som ger den väldigt höga poäng medan någon väljer att beteckna den som defekt.

 

Doft: Bortom de skumma tonerna upplever jag en utvecklad och fruktig doft av röda äpplen och röda bär.

 

Smak: Röd citrus letar efter röda bär i skumma omgivningar. Den är utvecklad, fruktig, frisk och torr, men något endimensionell.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2015-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar