Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 augusti 2022

1996 Belle Epoque

(50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Det här är totalt fjärde gången jag dricker Belle Epoque 1996 och det är en underbar champagne som fortfarande har mycket kvar att ge! Den är dessutom klar etta i den här flighten, där den ställs mot 2004, 1999 och 1995.

 

Belle Epoque 1996 gjordes på druvor från Cramant, Avize och Chouilly (chardonnay) respektive Mailly, Aÿ, Verzy, Verzenay och Bouzy (pinot noir) samt Dizy, Hautvillers och Venteuil (meunier).

 

Jag gissar faktiskt att det här är 1995 i den halvblinda provningen, men som många gånger tidigare när de båda årgångarna ställs mot varandra visar det sig alltså att jag föredrar 1996 framför den ett år äldre årgången. Någon på provningen gillar 95:an bäst, men de allra flesta ger 96:an högst poäng av de båda.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig doft av äpplen, nybakat bröd, smör och honung.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr med en härligt flörtig intensitet. Gula äpplen dansar med mogna citroner och hasselnötter till en hög syra och mycket bra längd.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2015-2025

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2014-06-15: 92

2015-05-16: 94

2021-10-09: 89

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar