Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 10 augusti 2022

1971 Belle Epoque

(50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Belle Epoque 1971! Det är en ynnest att få prova en sådan champagne, som dessutom visar sig vara i strålande skick.

 

Notera flaskstorleken (78 cl) och att flaskan inte bär namnet Belle Epoque – det står endast Special Reserve på flaskhalsen. Den allra första årgången av champagnen gjordes 1964, men namnet Belle Epoque tillkom först senare – exakt när har jag inte lyckats lista ut. Detektivarbetet försvåras av att vissa sent släppta flaskor av äldre årgångar fått en Belle Epoque-etikett i efterhand. Den storytelling som Perrier-Jouët levererar – och som återges av alla som skriver om champagnen – gör dessutom gällande att champagnen hette Belle Epoque från starten. Gör man ett bildsök på Google på Belle Epoque 1964 är det dock tydligt att det bara står Perrier-Jouët på etiketten och Special Reserve på flaskhalsen. Se exempelvis här och här.

 

Det här är under alla omständigheter en fantastisk champagne! Här i provningen serveras den parallellt med 1988 Belle Epoque och det är bara att konstatera att gammal är äldst! Trots sin ålder presterar den ännu bättre än 88:an, som också är fantastisk. Det här är för övrigt första gången jag dricker en champagne från 1971.

 

Doft: Mogen, nötig, brödig och kryddig doft med inslag av hasselnötter, gräddkola och knäck. Till slut dyker det även upp toner av glühwein.

 

Smak: Mogen, frisk och något bitter smak som domineras av mandlar och klister. Hög syra och mycket bra längd.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: ?

 


 

Det här är den sista flaskan i Belle Epoque-delen av den stora Belle Epoque-provningen. Det återstår två flaskor Blason de France att rapportera om så jag avvaktar med en fullständig summering av provningen, men här är en poängsammanställning av de övriga årgångarna av ”den vanliga” Belle Epoque som var med idag:

 

1988: 91

1995: 91

1996: 93

1999: 89

2004: 90

2006: 88

2007: 88

2008: 88(++)

2011: 86

2012: 89(+)

2013: 89

 

Som synes är det, med undantag av 2011 och i viss mån 1996 och 1971, en oerhört jämn nivå mellan de olika årgångarna. Det intrycket bekräftas även av de årgångar jag tidigare druckit, som inte var med på dagens provning (se nedanstående länkar).

 

Mina intryck av andra årgångar av Belle Epoque:

1983: 88 (2020-06-06)

1990: 90 (2016-07-17)

2002: 89 (2019-10-13)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar