Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 augusti 2022

1966 Blason de France

(78 % chardonnay, 17 % pinot noir, 5 % pinot meunier?)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Den sista champagnen i den stora Belle Epoque-provningen är också provningens äldsta: Blason de France 1966. Den har passerat sitt bäst före-datum sedan länge, men det är fortfarande en jättebra champagne som levererar en angenäm upplevelse.

 

Doft: Mogen och relativt diskret doft av nötter och brioche.

 

Smak: Mogen och syrlig smak som domineras av bokna äpplen och citrus. Fin koncentration och hög syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: ?

 

Det har därmed blivit dags att sammanfatta dagens provning. Stort tack till Marina som organiserade tillställningen och som lagt ner mycket arbete på att samla ihop alla flaskor!

 

Sammantaget provade vi tolv årgångar av den vanliga Belle Epoque, tio årgångar Belle Epoque Rosé (varav en Edition Automne), fyra årgångar Belle Epoque Blanc de Blancs och två årgångar av Blason de France. Bortsett från några mer eller mindre skadade flaskor är nivån på vinerna genomgående mycket jämn och hög, dock utan att vi når de allra högsta höjderna.

 

Min topplista bland vinerna i provningen ser ut så här:

 

1996 Belle Epoque: 93 p

1985 Belle Epoque Rosé: 93 p

1982 Belle Epoque Rosé: 92 p

1971 Belle Epoque: 92 p

2012 Belle Epoque Rosé: 91 p

 

2004 Belle Epoque Blanc de Blancs: 91 p

1988 Belle Epoque: 91 p

1995 Belle Epoque: 91 p

2004 Belle Epoque Rosé: 90 p

2006 Belle Epoque Rosé: 90 p

2004 Belle Epoque: 90 p

 


 

2 kommentarer:

  1. Tack för en gedigen genomgång! Får bli att köpa någon flaska, för det är en producent som helt saknas i källaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Det är inte fel att ha en utvecklad Belle Epoque i källaren!

      Radera