Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 juli 2022

Ulysse Collin Les Roises (2015-bas)

(100 % chardonnay)

 

28 januari 2022 (The Sparrow i Stockholm)

 


 

Les Roises från Olivier Collin görs på chardonnay från gamla rankor i den sydsluttande vingården Les Roises på 0,62 hektar i Collins hemby Congy. Den är, i likhet med Oliviers övriga champagner, jäst och lagrad på fat från Bourgogne och mestadels använda sådana. Collin har producerat Les Roises sedan skörden 2008 och den här utgåvan är baserad på druvor från 2015 års skörd med tillägg av reservvin. Den här flaskan har fått 48 månaders lagring på jästfällningen innan den blev degorgerad i mars 2020 med låg dosage (ca 2 g/l).

 

Det här är en uppenbart mycket välgjord champagne som dock inte riktigt lyfter idag. Den har säkerligen potential att bli fantastisk om man bara ger den tid – gärna minst fyra år till.

 


 

Doft: Komplex, initialt rökig, därefter något fruktig och senare lätt kryddig doft. Inslag av steniga mineraler, gummi, lakrits med citron, citron, aprikos, gula vingummin, äppelmos, kex, lite brända kanter av surdegsbröd och rosmarin.

 

Smak: Ren, frisk, periodvis syrlig, torr och relativt lätt. Den är verkligen otroligt ren och elegant med bärande element av citron utan det sura, vita vingummin och lite clementin. Beskedlig syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar