Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 14 juli 2022

2015 Bérêche Campania Remensis

(65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

12 januari 2022 (hemma)

 


 

Campania Remensis från Bérêche är en roséchampagne som görs med hjälp av blandning. Druvorna kommer från vingården Les Montées i Ormes (Montagne de Reims) och av de sextiofem procentenheterna pinot noir i den totala druvmixen utgörs fem av rött vin. Det röda vinet buteljeras för övrigt även separat som en Ormes Rouge. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2019 med en dosage på 4,5 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över tre dagar, håller ihop otroligt bra och är som mest harmonisk sista dagen.

 

Doft: Fruktig och något örtig. Inslag av jordgubbar (men snarare processade än färska), krut, vattenmelon, röda vinbär, viol, röda äpplen och mandlar.

 

Smak: Bärig, syrlig och torr smak med tydlig sälta. Relativt ung. Jordgubbar, röda vinbär och körsbär. Påtaglig syra, men fin balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Jag har tidigare druckit årgång 2009 av Campania Remensis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar