Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 31 juli 2022

2006 Belle Epoque Edition Automne

(52 % pinot noir, 43 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Belle Epoque Edition Automne 2006, utan ordet rosé på etiketten men med en mycket tydlig rosa färg, fullbordar den andra flighten vid den stora Belle Epoque-provningen. Jämfört med Belle Epoque Rosé har den här höstutgåvan enligt uppgift högre andel tillsatt rött vin (15 %) och högre dosage (10 g/l). Det har även släppts en 2005:a av Edition Automne, men den har jag inte provat.

 

Champagnen sticker ut med en märkbart högre dosage, jämfört med de övriga tre i flighten, och är därför lätt att upptäcka i den halvblinda provningen. Det är en väldigt charmig champagne och nära nog fantastisk, men jag föredrar den ”vanliga” Belle Epoque Rosé 2006 i glaset bredvid.

 

Doft: Bärig doft med inslag av smultron, körsbär och choklad.

 

Smak: Generös, något utvecklad, bärig, frisk och torr. Smultron och andra röda bär får sällskap av lite gräddkola. Lång, fruktig och relativt söt eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Den andra flighten vid Belle Epoque-provningen:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar