Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 22 juni 2022

Guillaume S. Au dessus du Gros Mont (2014-bas)

(100 % chardonnay)

 

27 december 2021 (hemma)

 


 

Guillaume Selosse började göra champagne under egen etikett parallellt med att han arbetade sida vida sida med pappa Anselme i familjefirman. Idag har han officiellt tagit över ansvaret för Jacques Selosse och det ska bli intressant att se vad som händer med ”de egna” champagnerna under etiketten Guillaume S. framöver. Det är ingen överdrift att påstå att de redan uppnått ett slags kultstatus och de få flaskor som görs är i praktiken ännu svårare att få tag på än flaskorna från Jacques Selosse.

 

Au dessus du Gros Mont görs på druvor från en pytteliten odling i Cramant som Guillaume fick av sin farmor på sin 18-årsdag. Det handlar om några få rader av riktigt gamla chardonnayrankor vars druvor räcker till ungefär 600 flaskor per år. Från och med skörden 2008 startade han en så kallad evig reserv (réserve perpétuelle) av vinet från odlingen och den första champagnen han gjorde var baserad på årgångarna 2009 och 2008. Den hade alltså 2009 som basårgång och vinet från denna årgång blandades med reservvinet från 2008.

 

Den här utgåvan har 2014 som basårgång och min flaska blev degorgerad i november 2020 med en dosage på ca 1,5 g/l.

 


 

Den har en härlig energi, men känns tydligt oförlöst. Jag sparar stora delar av flaskan i kylen, men tråkigt nog tappar den en del till dag två och tre då jag upplever den som lite plattare. Lyckligtvis sparar jag en liten slatt som jag slutligen plockar fram på sjätte dagen efter att flaskan öppnades. Då är den plötsligt bättre igen och bjuder på blommiga och mer utvecklade toner i både doft och smak!

 

Doft: Komplex och något parfymerad med diskret oxiderade toner. Jag känner tvål, citrus, en aning nougat, bröd, Kungen av Danmark och krusbär innan det kommer en intensiv ton av mogna röda äpplen. Dag två har den ungefär samma karaktär, men på tredje dagen bjuder den på inslag av kompost och hö och viss kryddighet. Jag sparar en liten del av flaskan till dag sex då det (äntligen) dyker upp en tydlig doft av hyacint.

 

Smak: Syrlig, fruktig, blommig och mycket torr smak med fin koncentration. Öl, mogen citrus och söta äpplen.

 

Betyg idag: 88(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2033

 

Jag har tidigare druckit Guillaumes andra champagne, Largillier, som görs på druvor från Jérôme Coessens i Côte des Bar och som är aningen lättare att få tag på.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar