Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 juni 2022

F. Bergeronneau-Marion Ratafia de Champagne

(pinot noir, pinot meunier)

 

19 december 2021 (hemma)

 


 

Den här utgåvan av Florent Bergeronneau-Marions ratafia bygger på vin från 2012-2015 och den har lagrats tre år på ekfat. Restsötman sägs uppgå till 120 g/l. Flaskan köpt från Systembolagets beställningssortiment i november 2021.

 

Den här är mycket bra! För ovanlighetens skull är det faktiskt en ratafia som i princip är på topp dagen jag öppnar flaskan. Min erfarenhet av ratafia är annars att de kan vara lite blyga från start och att de tydligt vinner på att drickas över en längre period. I det här fallet dricker jag flaskan vid totalt 12 tillfällen över en period av 23 dagar. Den presterar alltså riktigt bra från start och behåller sedan ungefär samma nivå till och med dag 14. Därefter tappar den successivt i upplevd kvalitet.

 

Doft: Nötig och kryddig. Inslag av hasselnötter, valnötter, honung och lakrits. Dag två dyker det även upp torkad frukt. På åttonde dagen möts jag av tydliga inslag av krut och dag fjorton hittar jag även lakrits.

 

Smak: Fruktig, frisk, söt och något eldig smak med fin koncentration. Hög syra, men bra balans. Till en början mogna körsbär och nötter. Dag två är smaken lite rundare, körsbären har blivit torkade och det dyker även upp russin. Eldigheten mattas från dag tre och från och med dag åtta känns den mer harmonisk, men är egentligen inte ”bättre”. Dag 14, när den fortfarande presterar på topp, dyker det även upp toner av sötlakrits.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: Idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar