Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 10 juni 2022

2013 Henriet-Bazin Hypolite

(100 % chardonnay)

 

16 december 2021 (hemma)

 


 

Den här champagnen var korkskadad första gången jag provade den, i november 2020. Därför känns det kul att jag till slut får tag på en ny flaska – och att den presterar!

 

Hypolite från Henriet-Bazin görs på chardonnay från vingårdarna Voie des Traits (för övrigt felstavat på flaskans baksida) och Clos i Villers-Marmery (Montagne de Reims), där rankorna planterades 1992 respektive 1964. Den är jäst på fat gjorda av ek från den lokala skogen, efter att man tidigare provat sig fram med både bourgognefat och nya franska fat. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2018 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den dricks över tre dagar och håller ihop väl.

 

Doft: Parfymerad, brödig och något utvecklad doft med lätt oxiderade toner. Efter hand uppstår tydligt rostade toner. Inslag av brioche, mandlar, mandelmassa, bakverk och några äpplen.

 

Smak: Fruktig, syrlig och torr smak med tydlig sälta och härlig koncentration. Toner av syrliga äpplen, citron och smör mynnar ut i en lång eftersmak. Dag två är den mer utvecklad och (ännu) mer harmonisk. Då dyker det även upp några nötter.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar