Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 1 maj 2022

Paul Gosset Des Jour et des Muids (2017-bas)

(75 % pinot noir, 13 % chardonnay, 12 % pinot meunier)

 

26 november 2021 (hemma)

 


 

Paul Gosset är ytterligare en producent som har sitt ursprung i odlarfirman Gosset-Brabant, som skapades av Gabriel Gosset och Andrée Brabant 1930. 2015 tog deras barnbarn, bröderna Michel och Christian Gosset beslut om att gå skilda vägar och dela upp familjens vingårdar sinsemellan. Jag har tidigare skrivit om Christian Gosset och hans första champagne under egen etikett.

 

Michel Gosset har börjat arbetat tillsammans med sin son Paul och 2020 släppte de sina första champagner, med Paul Gosset som producentnamn men med bådas namn på etiketten. Precis som sina förfäder har man grand cru-byn Aÿ som säte för verksamheten och utöver i hembyn äger man även odlingar i närliggande Mareuil-sur-Aÿ och Dizy. Man har infört ett hållbart arbetssätt vilket bland annat innebär att man slutat med kemiska bekämpningsmedel, men även att man försöker minimera transporter och att man börjat använda sig av kapsyler utan aluminium och etiketter av bomull. Det är oklart för undertecknad varför bomullsetiketter skulle vara avsevärt bättre för miljön än papper, men jag gissar att de utgår från att dessa leder till färre utsläpp. På tal om etiketter är tiden ett centralt tema för Paul Gosset och visare och urtavlor är återkommande inslag på flaskornas etiketter.

 

Des Jour et des Muids bygger på en réserve perpétuelle, en så kallad evig blandning, som Michel startade 2004. Det här är den andra utgåvan av denna champagne och den har 2017-bas (50 %) som kompletterats med reservvin från 2004-2016. Flaskan blev degorgerad i oktober 2020 utan dosage. Total produktion: 629 flaskor.

 

Det här är en mycket trevlig champagne!

 

Doft: Fruktig, något rökig och något kryddig. Inslag av röda vinbär, hallon, röda päron, hasselnötter, mandlar, vanilj och kex.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Aningen bitter till en början. Röda vinbär, aprikos och citrus.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar