Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 12 maj 2022

Krug Rosé 24ème Édition

(40 % pinot noir, 32 % pinot meunier, 28 % chardonnay)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Det här är den 24:e utgåvan av Krug Rosé. Den är baserad på 2012 års skörd (29 %) med tillägg av reservviner från 2006-2011. Totalt handlar det om en blandning av 22 viner från sju olika år. Flaskan blev degorgerad hösten 2018 (juli-augusti om man tolkar ID-koden på flaskan strikt) med en dosage på 6 g/l.

 

Den är mycket, mycket bra redan idag men det här är fortfarande en ung champagne. Lite mer än tre år efter degorgering är ingen tid när det gäller Krug.

 

Man borde helt klart dricka mer Krug Rosé! Enda ”problemet” är att systerchampagnen Grande Cuvée i regel är ännu bättre – och kostar betydligt mindre…

 

Den här champagnen dricks som aperitif inför en ambitiös Krugprovning – mer om den i kommande inlägg!

 

Doft: Fruktig, parfymerad, något kryddig och tydligt komplex. Inslag av hallon, blodapelsin, rosor, röda vingummin, kex och lite ek. Efter hand uppstår rostade toner och senare dyker det även upp jordgubbar.

 

Smak: Frisk, bärig och mycket torr smak som domineras av röd citrus, unga röda bär och grillad citron.

 

Betyg idag: 89(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2040

 

Mina tidigare intryck av Krug Rosé (med länkar till inläggen):

2016-09-02: 90

2017-10-07: 91 (2007-bas)

 


 

ID-koden på baksidan ger i vanlig ordning tillgång till bra information om champagnen om basårgången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar