Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 maj 2022

Krug Grande Cuvée 159ème Édition

(51 % pinot noir, 30 % chardonnay, 19 % pinot meunier)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Denna Grande Cuvée har 2003 som basårgång. Det innebär att det är den 159:e utgåvan sedan starten, även om man inte skrev ut det på etiketten när den här flaskan släpptes till försäljning. Det är för övrigt en av två flaskor som jag bidragit med till den stora Krugprovningen. Jag köpte den från Franska vinlistan i september 2017.

 

Grande Cuvée 159ème Édition består till 63 % av viner från den varma basårgången 2003 och andelen reservviner uppgår således till 37 %. Champagnen är i praktiken en blandning av 120 noggrant utvalda viner från 10 olika årgångar (1988-2003). Flaskan blev degorgerad sommaren (maj-juni) 2013.

 

Det här är en fantastisk champagne som helt klart känns färdig att dricka idag. Det gör den också till min vinnare i denna inledande flight, där de båda yngre utgåvorna (164 och 168) fortfarande har sina bästa dagar framför sig.

 

Doft: Kraftfull, utvecklad, brödig och något parfymerad doft med rostade toner. Tydlig Krugparfym efter hand! Inslag av brasa, brioche, kex (glassrån), aprikos, nougat, sten, smör och lite mentol.

 

Smak: Utvecklad, nötig och mycket torr smak med bra koncentration. Gula äpplen, persika och citrus får sällskap av hasselnötter och lite smör.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 


 

Jag noterar för övrigt att den brittiska regeringen rekommenderar 3-4 enheter (motsvarande en tredjedels flaska) Krug per dag. Det hedrar dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar