Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 maj 2022

2004 Krug Vintage

(39 % chardonnay, 37 % pinot noir, 24 % pinot meunier,)

 

11 december 2021 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Krug 2004 är en årgång med förhållandevis jämn fördelning mellan de tre druvorna i blandningen och med snäppet mer chardonnay än pinot noir. Krug är oftast pinotdominerad, i både Vintage och Grande Cuvée, men blandningens mästare har en fantastisk förmåga att anpassa sig till årgångens (och inte minst de olika vinernas) förutsättningar. Det har hänt tidigare att årgångschampagnen varit chardonnaydominerad, exempelvis 1998 och 2000, så det är inte unikt för 2004.

 

Den här flaskan blev degorgerad sommaren 2016. Fem och ett halvt år senare är den mycket, mycket bra men fortfarande ung.

 

Som en liten anekdot kan jag nämna att Krugs ursprungliga plan var att släppa 2004 före 2002 och man degorgerade ett antal flaskor redan 2014, men Eric Lebel, ansvarig vinmakare, tyckte inte den kändes färdig.

 

Doft: Relativt diskret doft av gröna äpplen, smör, citron och en aning kanel.

 

Smak: Frisk och mycket torr smak med tydlig sälta. Steniga mineraler får sällskap av gröna äpplen och grillad citron, men stramare och inte lika brett som i 2006:an i glaset bredvid. Påtaglig syra. Rent, elegant och ungt!

 

Betyg idag: 89(+)

 

Sannolikt bäst: 2025-2040

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar